AKTUALNOŚCI
Gdy nie chodzę do przedszkola – pomysły na kreatywne spędzanie czasu w domu.
16 marca 2020

 Szanowni Państwo, w związku z podjętymi przez rząd działaniami, mającym na celu minimalizowanie  rozprzestrzeniania się koronawirusa w Polsce, stanęliście Państwo przed zadaniem zorganizowania domowej opieki nad dziećmi. Nadchodzące dwa tygodnie nie będą łatwe ani dla rodziców, ani dla dzieci, ale jest mnóstwo pomysłów na to, jak  kreatywnie spędzić czasu z dzieciakami. Poniżej znajdziecie linki do ciekawych portali edukacyjnych, podsuwam też  trochę pomysłów na zabawy i ćwiczenia które każdy może wykonać w domu. Mam nadzieję, że propozycje urozmaicą dzieciom i Państwu czas pobytu w domu.  Pozdrawiam serdecznie.  Marzena Ostrowska – Dyrektor Przedszkola nr 273

 

 

Portale dla dzieci w wieku przedszkolnym i klas I-III  szkoły podstawowej


 

Portale ogólne:

https://www.lulek.tv/

Można się tu nauczyć liczyć, czytać, pisać, określać nazwy miesięcy czy poznawać godziny na zegarze. Pokazujemy dzieciom nuty, pomagamy zapamiętać numery alarmowe, czy pierwsze słowa w języku angielskim. Zachęcamy do czytania książek, rysowania na kartce, śpiewania. Przekonujemy, że warto myć zęby, a mycie głowy wcale nie jest takie straszne.

https://ciufcia.pl/

Strona zawiera darmowe gry flash dla dzieci w wieku od 4-6 lat.

http://www.buliba.pl

Wartościowe, edukacyjne gry dla dzieci

http://www.dziecionline.pl

Gry i zabawy edukacyjne z różnych przedmiotów

http://www.dla-dzieci.com.pl

Strona adresowana do dzieci, rodziców i nauczycieli, zawiera łamigłówki, kolorowanki, gry edukacyjne.

http://www.domowyprzedszkolak.pl/ T

o bogata baza materiałów dla nauczycieli i rodziców, które pomogą w zorganizowaniu zajęć w przedszkolu, szkole czy domu.

Różne strony dla dzieci

http://www.opiekun.pl/strony-dla-dzieci.php

Dziecięce gry i zabawy


Edukacja polonistyczna, kultura i tradycja:

http://www.polalech.pl/index.html

Portal zawierający informacje o polskich i zagranicznych strojach narodowych, zagadki, gry i zabawy, prezentacje.

http://www.gry.pl/gra/alfabetki?adwordsKeyword=_inurl:/gra/&adwordsAdgroupId=4015042127&gclid=CMqNru64gsMCFaXnwgod8wIA1A

Bogata oferta gier edukacyjnych

http://pisupisu.pl

Nauka pisania na klawiaturze, słowne zabawy, bajki i ćwiczenia z ortografii


Edukacja historyczna:

http://mieszkancyspod11.pl

Wirtualne Muzeum Józefa Piłsudskiego (gry i zabawy)

https://www.1944.pl/

Wirtualna wycieczka po Muzeum Powstania Warszawskiego

http://www.osamotnieni.muzhp.pl/

Muzeum Historii Polski: gra negocjacyjna „Osamotnieni”

https://www.e-historia.com.pl/  –

Materiały do nauki historii

http://www.archeodzieciaki.pl

Archeodzieciaki — Klub Małego Archeologa

http://www.pinterest.com/search/pins/?q=ancient+egypt+for+kids&term_meta[0]=ancient+egypt+for+kids – wersja angielska

Egipt, historia, zabytki –  zabawy kreatywne dla dzieci


Edukacja matematyczna:

http://matzoo.pl

Matematyczne ZOO

http://www.superbelfrzy.edu.pl/gry-edukacyjne/matematyczne/zadania-matematyczne

Zadania matematyczne

http://www.megamatma.pl/uczniowie/powtorka-z-podstawowki

Zestaw pomocy do powtórzenia materiału z lekcji matematyki

https://matmag.pl/

Kanał na Youtube z darmowymi lekcjami matematyki dla najmłodszych


Edukacja przyrodnicza:

http://www.dzieciecafizyka.pl/przyroda/index.html

Popularyzacja fizyki dla młodszych dzieci

http://www.zoo.waw.pl/wycieczka/Wycieczka-zoo.html

Wirtualna wycieczka do ZOO — Warszawskie ZOO

http://muzeum.anatomia.umlub.pl

Wirtualne Muzeum Anatomii Człowieka

http://www.rigb.org/insideout/anatomy/skeleton_territory/skeleton_elements.html

Anatomia zwierząt

http://www.gry-geograficzne.pl

Gry geograficzne

http://www.toporopa.eu/pl

Gry geograficzne

http://www.yourchildlearns.com/megamaps.htm

Mapy do drukowania, puzzle, atlasy on-line

http://www.airpano.com/List-Aerial-Panoramas.php

Piękne panoramy z różnych stron świata

http://www.jows.pl/node/752

Z Europkiem przez Europę (gra dla dzieci)

http://www.dzieciecafizyka.pl/

Dziecięca chemia, fizyka i przyroda

http://www.cernland.net/

Europejska Organizacja Badań Jądrowych dla dzieci

https://phet.colorado.edu/pl/

Strona z symulacjami przyrodniczymi

https://codepen.io/juliangarnier/full/idhuG

Gry, ciekawostki i materiały z zakresu astronomii

http://www.worldwidetelescope.org/WebClient

Gry, ciekawostki i materiały z zakresu astronomii

http://www.solarsystemscope.com

Gry, ciekawostki i materiały z zakresu astronomii

http://www.esa.int/esaKIDSen/index.html

Europejska Agencja Kosmiczna dla dzieci

http://www.nasa.gov/audience/forkids/kidsclub/flash/

NASA dla dzieci


Języki obce:

http://www.superkid.pl/jezyk-angielski

Materiały do nauki języka angielskiego dla dzieci – słówka z wymową, ułożone tematycznie

https://babadum.com

Materiały do nauki języka angielskiego dla dzieci

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/

Gry, zabawy, historyjki, materiały do słuchania i oglądania; dużo zadań interaktywnych; ćwiczenie wszystkich kompetencji językowych. Klasy 1-4 szkoły podstawowej. Starsi uczniowie klas 5-6 mogą wykorzystać zasoby do powtórzenia i sprawdzenia swojej wiedzy z poprzednich etapów edukacyjnych.

https://www.anglomaniacy.pl/

dużo ciekawych materiałów na ćwiczenie różnych kompetencji językowych w języku angielskim, dużo interaktywnych ćwiczeń. Klasy 1-3 szkoły podstawowej oraz 4-6 szkoły podstawowej.

Starsi uczniowie klas 7-8 mogą wykorzystać zasoby do powtórzenia i sprawdzenia swojej wiedzy z poprzednich etapów edukacyjnych

https://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills

zróżnicowane materiały dla młodzieży, są ćwiczenia gramatyczne, czytanie, słuchanie i pisanie; bardzo ciekawe materiały, zróżnicowane pod względem poziomu języka – można wybrać. Klasy 6-8 szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe.

https://learnenglish.britishcouncil.org/

materiały dla bardziej zaawansowanych uczniów od poziomu średniego do zaawansowanego; można np. ćwiczyć przygotowanie do egzaminów.

https://elt.oup.com/student/newsparksfunzone/?cc=pl&selLanguage=pl; https://elt.oup.com/student/goldsparks/?cc=pl&selLanguage=pl

https://elt.oup.com/student/englishfile/?cc=pl&selLanguage=pl

Materiały dostępne na stronach wydawnictw językowych – materiały online do podręczników.

https://www.youtube.com/channel/UCV4cTDKZOZ_3Q8drnUAiDlw

Materiały do nauki języka hiszpańskiego


Edukacja muzyczna:

http://beethovenswig.com/index.php?page=cds&category=Music,_Books_and_More&display=5

Portal o muzyce klasycznej dla dzieci

http://muzykotekaszkolna.pl

Portal edukacyjny poświęcony muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=EawOBwgrF_8

Piosenki dla dzieci


Edukacja plastyczna:

https://www.facebook.com/Primary.School.Art/

Zabawy kreatywne:

http://krokotak.com/

Kreatywna zabawa papierem dla wszystkich. Zabawki z papieru 3D

http://cp.c‑ij.com/en/index.html


Dla nauczycieli:

https://www.nauczycieleprzedszkola.pl/news.php

Scenariusze zajęć, uroczystości, publikacje, plany pracy, materiały do diagnozy, piosenki i wiersze przedszkolne, opowiadania, podkłady muzyczne, materiały do awansu zawodowego, programy autorskie, pomysły na dekoracje przedszkolne, pomysły na wykonanie upominków, zabawy, bajki, plany pracy, materiały do współpracy z rodzicami, zagadki, rebusy, materiały do zajęć rewalidacji, materiały z oligofrenopedagogiki, historyjki obrazkowe, kolorowanki, prace dzieci i wiele innych.

 

 

 

 

Portale i strony internetowe dla dzieci z klas IV – VIII  oraz uczniów szkół ponadpodstawowych


 

Portale ogólne:

Khan Academy

https://pl.khanacademy.org/ zawiera materiały edukacyjne, ćwiczenia dla uczniów z różnych etapów edukacyjnych obejmujące matematykę, przedmioty przyrodnicze, historię.


Filmoteka szkolna

http://filmotekaszkolna.pl/dla-uczniow/materialy-filmoznawcze adresowana głównie do uczniów klas VII i VIII oraz szkól ponadpodstawowych, zawiera artykuły filmoznawcze, ćwiczenia filmowe, poradnik dla maturzystów.


Legalna Kultura

https://www.legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-uczniow/strony-internetowe – baza stron internetowych dla uczniów zawierających sprawdzone ćwiczenia, materiały edukacyjne z przedmiotów: język polski, historia sztuki historia i społeczeństwo, matematyka, chemia, fizyka, biologia, geografia, informatyka, języki obce oraz portale ogólne.


Edukacja Medialna

http://edukacjamedialna.edu.pl/

Serwis edukacyjny o wychowaniu do mediów i przez media – w rodzinie, w szkole i w społeczeństwie. Serwis internetowy Fundacji Nowoczesna Polska – kompletny program do prowadzenia edukacji medialnej w Polsce. Na stronie znajdziesz scenariusze zajęć, ćwiczenia i inne materiały niezbędne do prowadzenia zajęć.


Matematyka

Pi-stacja matematyka (www.pistacja.tv)

Darmowe wideolekcje z matematyki realizujące podstawę programową od IV klasy SP do matury.  Pi-stacja zaplanowała darmowe webinary powtórkowe dla ósmoklasistów i maturzystów – poniżej szczegółowy harmonogram:

Ósmoklasiści:
Wszystkie spotkania zaczynamy o godz. 19.00.
19 marca – https://youtu.be/e4JdOzkk7YI
26 marca – https://youtu.be/OunQ6Zg1UWs
2 kwietnia – https://youtu.be/CyT4zfKupeE
7 kwietnia – https://youtu.be/bze0cM-FbRk
16 kwietnia – https://youtu.be/0Ace5wW4NBM
Dołącz do wydarzenia na FB: https://www.facebook.com/events/2921056361270986/

 

Maturzyści (poziom podstawowy):
Wszystkie spotkania zaczynamy o godz. 19.00.
14 kwietnia – https://youtu.be/dFypW-GM5jc
21 kwietnia – https://youtu.be/hBB6ggF_xaU
28 kwietnia – https://youtu.be/Q6gto15I930
30 kwietnia – https://youtu.be/dNGjflwLFEs
Dołącz do wydarzenia na FB: https://www.facebook.com/events/599471167304784/

Aby wziąć udział w powtórce online nie trzeba się rejestrować, wystarczy punktualnie zjawić się na kanale YouTube.com/PistacjaMatematyka klikając na link wskazany przy wybranym terminie.

W trakcie godzinnych spotkań zespół Pi-stacji będzie na żywo rozwiązywać zadania egzaminacyjne sprawiające uczniom najwięcej trudności.

Jakie tematy pojawią się na powtórkach?

Maturzyści pochylą się m.in. nad dowodami, kombinatoryką, ciągami, funkcją kwadratową i trygonometrią.

Ósmoklasiści będą mieli okazję powtórzyć procenty, pierwiastki, potęgi, zadania tekstowe, dowody czy geometrię przestrzenną. Już teraz więcej „pewniaków egzaminacyjnych” znajdziesz w artykule na stronie Pi-stacji  http://bit.ly/38NBvO2

Szukasz materiałów do samodzielnej nauki matematyki, ale nie jesteś ósmoklasistą ani maturzystą? Na www.pistacja.tv czeka na Ciebie ponad 600 darmowych wideolekcji.  Interesujący Cię temat możesz wyszukać za pomocą lupki lub po wybraniu etapu edukacyjnego w zakładce „Podstawa programowa”


SZALONE LICZBY

https://szaloneliczby.pl/egzamin-osmoklasisty

Arkusze egzaminacyjne z matematyki (wersja do wydruku w pdf lub wersja online, gdzie uczniowie otrzymają wyniki oraz odpowiedzi do zadań z wyjaśnieniem. Na stronie znajdziecie też zbiory zadań z poszczególnych dziedzin matematyki ). – Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty.


MATEMAKS

https://www.matemaks.pl/egzamin-osmoklasity.html

Wideolekcje z wytłumaczeniem zadań z egzaminu ósmoklasisty z matematyki z grudnia 2018 roku i z kwietnia 2019 roku. – Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty.


MATH.EDU

http://www.math.edu.pl/testy-sp

zadania, testy, zbiory zadań, łamigłówki, ciekawostki matematyczne.


THAT QUIZ

https://www.thatquiz.org/pl/

Strona z interaktywnymi quizami. Wybierz dział, polecenie do wykonania, poziom trudności i ćwicz.


MATMA GWIAZDY

https://matmagwiazdy.pl/

Wideorelacje z zakresu matematyki


Edukator.pl

https://www.edukator.pl/

Portal edukacyjny Fundacji Nauki i Wiedzy prezentuje informacje o ciekawych projektach edukacyjnych, realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, e-publikacje, praktyczne wykorzystanie narzędzi TIK w edukacji. Ponadto – materiały przydatne w realizacji zajęć, multimedia, bibliotekę wiedzy z tekstami literatury, mapy i plany, zdjęcia i wiele innych.


Edukacja Muzyczna Dzieci

https://www.edumuz.pl/

strona Marii Tomaszewskiej, autorki popularnych w latach dziewięćdziesiątych podręczników do nauki muzyki publikowanych przez Wydawnictwo M. Rożak. Na stronie można znaleźć praktyczne materiały, np. teksty piosenek oraz filmy prezentujące zajęcia muzyczne z dziećmi.


Educarium.pl

https://educarium.pl/ – portal edukacyjny mający za zadanie promować otwarte formy nauczania, zachęcać do wczesnej i mądrej edukacji dzieci poprzez konkretne doświadczenie. Na stronach portalu zamieszczono propozycje zabaw edukacyjnych, karty pracy oraz ciekawe artykuły.


Interklasa.pl

http://www.interklasa.pl/portal/index/strony– polski portal edukacyjny – jeden z pierwszych i największych w Polsce, profesjonalnych portali edukacyjnych, przeznaczony jest dla uczniów, nauczycieli i rodziców.


Szkolnictwo.pl

https://www.szkolnictwo.pl/

Ogólnopolski Katalog Szkół wraz z Platformą Edukacyjną, które mają za zadanie umożliwienie znalezienia odpowiedniej szkoły oraz odbywanie nauki poprzez Internet. W katalogu szkół przygotowano szczegółowe informacje o ponad 30.000 szkół. Platforma Edukacyjna zawiera szereg lekcji i testów umożliwiających zdobywanie wiedzy z szeregu dziedzin wiedzy (angielski, niemiecki, matematyka, biologia, historia, WOS, język polski, informatyka, chemia, prawo jazdy – materiały.  By dołączyć do grona użytkowników wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny)


Uniwersytet Dzieci

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/ gotowe scenariusze lekcji dla nauczycieli – Internetowa platforma wiedzy Uniwersytetu Dzieci gromadzi scenariusze lekcji napisane przez naukowców i popularyzatorów nauki z myślą o twórczych nauczycielach. Lekcje dotyczą tak różnych zagadnień jak bioróżnorodność, zmiany klimatu, życie zwierząt, urbanistyka czy inżynieria, wszystkie jednak uwzględniają podstawę programową i przystosowane są do użytku szkolnego na I I II etapie kształcenia. Dzięki nim nauczyciel, ale także rodzic może zrealizować zagadnienia zawarte w programach nauczania i kształcić wymagane kompetencje.

Scenariusze krok po kroku opisują, co może zdarzyć się na ciekawej lekcji. Zawierają propozycje dyskusji, opisy zabaw ruchowych czy instrukcje doświadczeń. W filmowych mini wykładach wykładowcy-eksperci różnych dziedzin wprowadzają młodych słuchaczy w zagadnienia naukowe, artystyczne, społeczne, techniczne.


Scholaris

www.scholaris.pl – portal wiedzy dla nauczycieli zawierający bezpłatne, elektroniczne zasoby edukacyjne dostosowane do wszystkich etapów kształcenia. Materiały dostępne na portalu są zgodne z nową podstawą programową i kompatybilne ze wszystkimi tablicami interaktywnymi i innymi urządzeniami wspomagającymi pracę nauczyciela, np. tabletami.


Zooniverse

https://www.zooniverse.org/?lang=pl

Umożliwia każdemu udział w prawdziwych nowatorskich badaniach w wielu dziedzinach nauki, nauk humanistycznych i nie tylko.


e-podręczniki.pl

Materiały do wykorzystania przez nauczycieli lub do samodzielnej nauki przez uczniów. Epodręczniki.pl to biblioteka bezpłatnych, sprawdzonych, zgodnych z aktualną podstawą programową materiałów edukacyjnych.


Class Dojo

https://www.classdojo.com/   – darmowa aplikacja, która łączy nauczycieli z uczniami i rodzicami w celu tworzenia społeczności klasy szkolnej. Nauczyciele mogą dodawać rodziców do klasy, udostępniając im zadania i zasoby takie jak zdjęcia, filmy, ogłoszenia i wiadomości. Class Dojo dostępne jest również w języku polskim.


SeeSaw https://web.seesaw.me/

Narzędzie online i zestaw aplikacji mobilnych ułatwiających tworzenie zadań dla uczniów i budowanie ich cyfrowego portfolio (tworzenia i przechowywania wykonanych pracy i projektów), które umożliwiają komentowanie i prezentowanie prac innym uczniom oraz rodzicom. SeeSaw umożliwia tworzenie i komunikowanie się z wirtualną klasą.


Edpuzzle

https://edpuzzle.com/

Prosta platforma ułatwiająca edukację zdalną wokół treści wideo, umożliwia nauczycielom komunikowanie się z uczniami za pomocą prostej opcji tworzenia wirtualnych klas, którym zadaje się do obejrzenia wideo rozbudowane o własne pytania i zadania. Wideo musi być dostępne na platformach takich jak YouTube lub TED.ed a zadania dodajemy samodzielnie za pomocą prostych narzędzi. O tym jak wykorzystać Edpuzzle w czasie zamknięcia szkoły twórcy aplikacji piszą na swoim blogu.


Dla nauczycieli:

EID – Edukacja – Internet – Dialog

platforma do wymiany informacji i poglądów na temat współczesnej edukacji. Na stronie znaleźć można m. in.: blogi eksperckie i nauczycielskie, newsy, opis projektów edukacyjnych, relacje z konferencji, platformę e-learningową.


IBE i entuzjaści edukacji

http://bnd.ibe.edu.pl/ Baza Dobrych Praktyk w tym Baza Narzędzi Dydaktycznych – materiały dydaktyczne dla nauczycieli pod wspólną nazwą zbiór dobrych praktyk jako wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza.


Profesor.pl

https://www.profesor.pl/

Serwis edukacyjny dla nauczycieli. Serwis tworzą ćwiczenia i testy dla uczniów, zagadnienia związane z egzaminami szkolnymi, matura, forum dyskusyjne, publikacje nauczycieli. Pełny dostęp do zasobu serwisu po zarejestrowaniu i zalogowaniu.


Super Belfrzy

http://www.superbelfrzy.edu.pl/

blog dla nauczycieli innowatorów o wykorzystaniu nowych technologii w edukacji.


Wychowanie.pl

http://wychowanie.pl/

Portal edukacyjny dla nauczycieli, powstał, by stworzyć sieciową społeczność wszystkich osób, które uczestniczą w procesie wychowawczym. Umożliwia łatwy dostęp do ważnych informacji i materiałów oraz możliwość dyskusji na tematy związane z wychowaniem. Zawiera szereg informacji przydatnych w praktyce szkolnej, na temat awansu zawodowego nauczycieli, publikacje i ogłoszenia internautów, forum dyskusyjne.[i]

 

 


 

 

 

 

100 pomysłów co robić z dzieckiem w domu 

 


 

Pomysły na samodzielne wykonanie mas plastycznych do ćwiczeń manualnych. 

 

CIASTOLINA

Istnieje wiele przepisów na zrobienie ciastoliny domowym sposobem. Niektóre z nich przygotowuje się na zimno, inne wymagają ogrzewania.

Proporcje i wykonanie:

3 szklanki mąki zmieszać z 1 szklanką soli;

1 szklankę wody zmieszać z barwnikiem i dwiema łyżeczkami oleju.

Połącz wszystkie składniki i wyrób jak ciasto. Jeśli ciastolina jest za twarda, dodaj wody. Jeśli się klei, posyp mąką. Przechowuj w lodówce, w szczelnie zamkniętej plastikowej torebce. Dla nadania gładkości dobrze jest ją wyrobić powtórnie po pierwszej nocy w lodówce. Do barwienia ciastoliny używamy barwników do jaj (spożywczych) lub temper.

Nadajemy jej zapach, dodając do niej trochę spożywczych olejków zapachowych lub rozkruszonych, bezpiecznych dla dzieci ziół. Dodatek ziół zmienia również jej fakturę. Można też wodę w przepisie zastąpić wywarem z ziół.

 

MASA SOLNA

W skład każdej masy solnej wchodzą mąka, sól i woda. Używa się ich w różnych proporcjach. Właściwości masy można zmieniać, dodając różnych składników, np. kleju.

Proporcje i wykonanie:

2 szklanki mąki;

szklanka soli;

1,25 szklanki wody z barwnikiem.

Zmieszaj mąkę z solą, a barwnik z wodą. Dodawaj stopniowo wodę z farbą do mieszaniny maki i soli. Wyrób tak jak ciasto. Jeśli masa jest za twarda, dodaj troszkę wody. Jeśli się klei, podsyp mąką. Przechowuj w lodówce w szczelnie zamkniętej plastikowej torebce. Do zabarwienia można użyć tempery lub barwników spożywczych.

 

KOLOROWY KLEJ DO MALOWANIA PALCAMI

Do jednolitrowego garnka wsyp 4 łyżki mąki. Stopniowo dodawaj wody do pełna (czyli do ok. 1 litra), mieszając i rozcierając grudki. Następnie zagotuj cały czas mieszając, tak jak budyń. Zdejmij z ognia, rozdziel na kilka części. Każdą z nich zabarw na odpowiedni kolor, używając barwników spożywczych lub temper. Klej powinien mieć konsystencję gęstego budyniu.

 

FARBA DO WYCISKANIA Z BUTELEK

Proporcje i wykonanie:

4 szklanki mąki;

4 szklanki soli;

4 szklanki wody.

Zmieszaj składniki i zmiksuj. Podziel na kilka części i każdą z nich zabarw temperami lub barwnikami spożywczymi. Używaj na świeżo. Jeśli musisz przez kilka dni przechowywać farbę w lodówce, przed użyciem dobrze ja rozmieszaj lub ponownie zmiksuj. Jeśli w farbie są grudki i dziecko nie może jej wycisnąć z butelki, łatwo się zniechęca. Po wyschnięciu obrazka, co trwa kilka dni, nabierze on ładnego połysku (dzięki temu, że sól wykrystalizuje). Dzieci bardzo lubią wyciskać farbę i jeżeli dostana jej zbyt dużą ilość, obrazek będzie schnął tygodniami. Lepiej jest kilkakrotnie dawać maluchom mniejsze buteleczki, za każdym razem zmieniając podłoże.

 

BUTELKI DO WYCISKANIA FARBY

Wykorzystaj butelki z miękkiego plastiku, takie jak po ketchupie i musztardzie z otworkami w korku. Zazwyczaj wystarcza otwór o średnicy ok. 4 mm. Jeśli farbę trudno się wyciska, poszerz otwór widelcem. Wypróbowując działanie butelki pamiętaj, że dziecko ma słabsze rączki od dorosłego.

 

PŁYN DO PUSZCZANIA BANIEK MYDLANYCH

Istnieje wiele sposobów na wykonanie płynu do puszczania baniek mydlanych. Zazwyczaj używałam:

1 szklanka wody;

2 łyżki płynu do zmywania;

1 łyżka gliceryny;

1 łyżeczka cukru.

Jeśli była taka potrzeba, barwiłam płyn temperami lub barwnikami spożywczymi.

 

PĘDZELKI

Do zajęć, w których dzieci malują zamaszystym ruchem na dużych powierzchniach, świetnie nadają się pędzle do golenia. Odwrotnie, kiedy wymagana jest precyzja, przydają się cienkie pędzelki. Zamiast nich mogą być używane patyczki kosmetyczne, które są bezpieczniejsze (nie maja ostrego końca) i są dla dzieci poręczniejsze (bo są krótkie).

Płukanie pędzelków jest zazwyczaj trudne dla trzylatka i dlatego dobrze jest mieć do każdego koloru farby odrębny pędzelek lub – co jest praktyczniejsze – patyczek kosmetyczny.

 

 

KREDA DOMOWEJ ROBOTY

barwnik spożywczy w proszku

½ szklanki wody

3 łyżki gipsu

folia aluminiowa lub papierowe kubeczki

Wodę, gips i barwnik dobrze razem wymieszaj. Zawiń w folię aluminiową w rulon i zostaw do wyschnięcia. Gotowe.

Wariant 2: Napełnij kubeczki otrzymaną masą. Po wyschnięciu natnij kubek i wyjmij z niego zaschniętą masę. Kreda przygotowana w ten sposób nie lamie się tak często jak ta z rulonu.

 

SŁONE CIASTO

2 szklanki mąki

2 szklanki soli (możesz zrobić mniej lub więcej masy zachowując proporcje 2:2:1)

1 szklanka ciepłej wody

Wymieszaj dokładnie składniki tak, żeby powstała jednolita masa, która nie klei się do suchych rąk. Do masy można dodać parę kropel barwnika spożywczego lub wykorzystać mielona kawę (kolor brązowy), sok z buraka (kolor czerwony). Figurki z ciasta solnego można pomalować farbkami plakatowymi lub wodnymi po wyschnięciu. Aby „produkt” był trwalszy, po uformowaniu zostawiamy go do wyschnięcia przez noc, a następnie wsadzamy do piekarnika na 45 minut (ok. 150 stopni C).

 

PIASKOWA MASA PLASTYCZNA

1 szklanka wody

1 szklanka mąki kartoflanej

2 szklanki piasku (czystego i przesianego)

stary garnek i duża łyżka do mieszania

Podgrzej w garnku wodę z piaskiem, dodaj mąkę kartoflana i mieszaj, aż powstanie jednolita masa. Zdejmij z ognia i zostaw do ostudzenia. Masę można podzielić na kilka części i do każdej dodać odrobinę barwnika spożywczego.

 

MASA PLASTYCZNA (DOMOWA CIASTOLINA) – PRZEPIS 1

400 g mąki

200 g soli

2 łyżki oleju

2 łyżki ałunu

½ l gorącej wody

barwnik spożywczy (farbki do malowania jajek wielkanocnych oraz gęsta plakatówka też będą dobre)

duża łyżka do mieszania

Wodę doprowadź do wrzenia. W tym czasie wymieszaj pozostałe składniki w dużym naczyniu. Kiedy woda będzie wrząca wlej ją ostrożnie do reszty i dobrze wymieszaj. Jeśli masa przestygła, można mieszać rękami. Masę można podzielić na kilka części i do każdej dodać odrobinę barwnika spożywczego. W szczelnie zamkniętym pojemniku masę można bardzo długo przechowywać.

 

MASA PLASTYCZNA – PRZEPIS 2

1 szklanka skrobi kukurydzianej

1, 1/3 szklanki wody

2 szklanki soli

barwnik spożywczy (farbki do malowania jajek wielkanocnych oraz gęsta plakatówka też będą dobre)

2/3 soli rozpuść w małej ilości wody i zagotuj. Następnie wymieszaj skrobię kukurydzianą z pozostałą wodą i wlej do roztworu z soli. Na koniec dobrze wymieszaj, podziel na części.

 

PŁYN NA BAŃKI MYDALNE – PRZEPIS 1

½ l ciepłej wody + 4,5 l

375 g szarego mydła

13 g kleju do tapet

250 g cukru

½ l wody i pozostałe składniki wymieszać w jednym dużym naczyniu. Pozostawić na 24 godziny. Po tym czasie dolać resztę wody (4,5 l) i bardzo dokładnie wymieszać.

 

PŁYN NA BAŃKI MYDALNE – PRZEPIS 2

225 ml płynu do naczyń

3 l wody

1 łyżka gliceryny (do kupienia w aptece)

Wszystkie składniki dobrze wymieszać. Płyn jest gotowy kiedy przestanie się pienić.

 

FARBKI NA OKIENNE WITRAŻE

25 g gumisiów (np. Harribo)

1 łyżka wody

barwnik spożywczy

Gumiesie przełożyć do garnka, dodać wodę i na małym ogniu ciągle mieszając rozpuścić. Powstałą masę przełożyć do mniejszych miseczek i kiedy nieco ostygnie, dodać odrobinę barwnika (do każdej miseczki inny). Malować można pędzelkiem lub palcami. Farba szybko twardnieje i można malować nią tylko większe powierzchnie. Zaschnięta farbę usuwa się bardzo łatwo szpachelką lub innym płaskim przedmiotem (np. płytką CD) po uprzednim namoczeniu mokrą gąbką.

 

FARBKI DO MALOWANIA PALCAMI – PRZEPIS 1

Na każdy kolor farbki potrzeba:

100 ml wody

4 łyżki mąki

barwnik spożywczy (ew. sok z borówek, szpinaku, wiśni lub buraków czerwonych)

Barwnik wymieszaj z wodą (każdy kolor osobno!), dodaj mąkę i dobrze wymieszaj żeby nie było grudek. Gotowe! Farbki przechowuj do 2 tygodni w lodówce w szczelnie zamkniętych słoiczkach.

 

FARBKI DO MALOWANIA PALCAMI – PRZEPIS 1

1 filiżanka skrobi kukurydzianej

2 filiżanki gorącej wody

1 filiżanka zimnej wody

farbki spożywcze

1 torebka żelatyny

Skrobię wymieszaj z 1/3 zimnej wody aż powstanie gładka pasta. W pozostałej zimnej wodzie rozpuść żelatynę, odstaw na moment. Gorąca wodę bardzo wolno wlej do pasty ze skrobi ciągle mieszając. Na małym ogniu zagotuj i mieszaj jeszcze chwilę. Zdejmij z ognia i dodaj rozpuszczoną żelatynę. Po wystudzeniu podziel na części i do każdej dodaj po kilka kropel barwnika. Tak przygotowane farbki zachowują świeżość zamknięte w słoiczkach w lodówce przez ponad tydzień.

 

MASA PAPIEROWA (PAPMACHEE)

opakowania po jajkach lub stare gazety (zwykłe, czarno – białe)

woda

duże naczynie, najlepiej kubeł lub miednica

½ paczki kleju do tapet

1 kg mąki

Opakowania lub gazety potnij na małe kawałki. Przełóż do naczynia i zalej wodą. Na drugi dzień porządnie wymieszaj i dodaj klej do tapet oraz mąkę. Jeśli masa nie jest gęsta dodaj więcej mąki. Z tak przygotowanej masy można robić fantastyczne rzeczy. po zakończeniu pracy dzieło musi schnąć, najlepiej na świeżym powietrzu, dopiero wyschnięte dzieło można pomalować.

 

KLEJ

100 g maki pszennej

0,4 – 0,5 l wody

Mąkę wymieszać z wodą i bardzo krótko zagotować, aż powstanie masa o konsystencji kleju. Przed użyciem należy klej wystudzić. Klej można przechowywać w zamkniętych słoiczkach w lodówce przez kilka tygodni. Klej nadaje się do naklejanek, obklejania większych powierzchni, np. balonów itp. Klej nie jest trujący!

 

MASA PLASTYCZNA DO… ZJEDZENIA

1 filiżanka masła orzechowego

2 filiżanki mleka w proszku

1 filiżanka miodu

(jeśli potrzebujesz mniej lub więcej masy – nic prostszego. Zachowaj tylko proporcje 1:2:1)

Wszystkie składniki dobrze wymieszaj. W razie potrzeby, jeśli masa będzie za rzadka dodaj więcej mleka w proszku. Po skończonej pracy każde z dzieci może po prostu zjeść swoje arcydzieło.

 

FARBKI DO MALOWANIA CIAŁA 1

filiżanka skrobi kukurydzianej

½ filiżanki wody

½ filiżanki kremu (np. Nivea)

½ barwnika spożywczego

Wszystkie składniki dobrze wymieszaj. Powstałą masę podziel na tyle części ile masz kolorów. Teraz do każdej części dodaj kolor i wymieszaj ponownie. Gotowe. Możesz bez obaw pozwolić dziecku się tym wymalować. Farbki nie są trujące i zmywają się łatwo w ciepłej wodzie z mydłem.

 

 

MASA SOLNA

15 pełnych łyżek mąki

15 łyżeczek soli

2 łyżki oleju

¼ l gorącej wody

barwnik spożywczy, jeśli masa ma być kolorowa

Wszystkie składniki wymieszaj dokładnie i zagniataj, aż powstanie plastyczna masa bez grudek. Na koniec dodaj barwnik.

 

FARBKI DO MALOWANIA CIAŁA 2

Na każdy kolor

1 łyżka pudru do pielęgnacji niemowląt

1 łyżka talku

1 łyżka kremu Nivea

barwnik spożywczy

Puder, talk oraz krem dobrze razem wymieszaj, aż powstanie jednolita masa. W zależności od jej konsystencji i oczekiwanej intensywności koloru dodaj teraz barwnik. Gotowa farbka zmywa się ze skóry mokrą gąbką. Resztki można przez jakiś czas przechowywać w małych pojemniczkach lub wykorzystać do malowania na papierze.

 


Ćwiczenia stymulujące rozwój funkcji słuchowo – językowych.

/przykłady/

Cel ćwiczeń: – uwrażliwianie dźwiękowe; rozwijanie uwagi słuchowej; trening pamięci słuchowej; odbiór, identyfikowanie i różnicowanie dźwięków.

 

  • Porównywanie długości słów; dziecko porównuje pary słów określając, który wyraz jest krótszy, a który dłuższy, np. rosa-rosół ; suwak-suwnica; nos-notes; zakład-zakładka; kapa-kanapa.
  • Dobieranie rymowanych nazw na podstawie obrazków: rozkładamy przed dzieckiem mieszane obrazki; nazywamy każdy obrazek, następnie prosimy dziecko, żeby dobrało te, które się rymują, np. ryba-szyba, półka-bułka, szuflada-czekolada-rolada, waga-flaga, itp.
  • Tworzenie rymów w zdaniu: dziecko uzupełnia zdania tak, aby kończyły się rymem, np.

                                                    W pokoiku siedzą lale, każda ma piękne …………………. (korale).

                                                    Wpadła gruszka do ……………………… (fartuszka).

                                                    Papużko, papużko, powiedz mi coś na …………………….. (uszko).

  • Tworzenie rymów do słów w izolacji: zadaniem dziecka jest podanie rymu do wybranych słów.
  • Dobieranie aliteracji na podstawie obrazków: rozkładamy przed dzieckiem pomieszane obrazki np. z memo, nazywamy każdy obrazek i prosimy, aby dobrało te obrazki, które zaczynają się tą samą głoską.
  • Tworzenie aliteracji do słów: prosimy dziecko, aby podało słowo, które będzie zaczynało się tak samo, jak słowo, które wypowiadamy.
  • Dzielenie słów na sylaby z odkładaniem patyczków (jeden patyczek odpowiada jednej sylabie).
  • Zgadywanie słów podzielonych na sylaby np. kacz-ka; faj-ka; skar-bon-ka; cu-kier-nia, itp.
  • Wyróżnianie głosek na początku i na końcu wyrazu; dziecko otrzymuje obrazki, które ma dobrać w ten sposób, aby głoska kończąca nazwę pierwszego obrazka, była jednocześnie głoską rozpoczynającą nazwę innego, np. ul-lis-sklep-pomidor-rak, itp.
  • „Słowny łańcuszek” – podawanie przez uczestników słów na zmianę tak, aby ostatnia głoska słowa była pierwszą głoską następnego.
  • Liczenie głosek w słowach.
  • Słuchanie i rozwiązywanie zagadek.
  • Powtarzanie za dorosłym ciągów słownych np. but, bluzka, spodnie, skarpetka.
  • Zabawa: jakie słowo było powiedziane dwa razy; dziecko ma za zadanie wymienić słowo, które usłyszało dwa razy np. okno, oko, drzwi, okno.
  • Słuchanie bajek, opowiadań, bajek muzycznych (często powtarzanych) oraz samodzielne opowiadanie i dopowiadanie zakończeń.
  • Wyodrębnianie i liczenie wyrazów w zdaniu.
  • Wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów o nazwie na zadaną sylabę lub głoskę.
  • Opuszczanie głosek na początku słowa np. chusta-usta i w środku lub na końcu słowa.

Zabawy i ćwiczenia z elementami SI

 

Propozycje zabaw z elementami SI (1)

Propozycje cwiczen

Propozycje cwiczen

 


 

Propozycje  zabaw i ćwiczeń, rozwijających u dziecka rożne funkcje.

 

Ćwiczenia usprawniające manualnie.

Do nich zaliczamy:

  1.  techniki przestrzenne:

– układanki z koralików, patyczków, wełny i innych tworzyw,

– układanki i gry z prawidłami, zabawy konstrukcyjne(przybijanki),

– orientowanie się w kierunkach związanych z własnym ciałem,

– lepienie ( ugniatanie , wałkowanie, układanie na sylwetkę postaci ludzkiej plasteliny, lepienie zwierząt, toczenie kulek, ozdabianie     tekturowych talerzyków),

– wycinanie (ciecie papieru wzdłuż linii prostej, falującej, łamanej, wycinanie figur, obrazków do składania, wycinanie z różnych materiałów,

– majstrowanie  jako scalanie różnych elementów i technik, wykonywanie prac konstrukcyjnych,

  1. techniki płaskie:

– malowanie jednocześnie obydwiema rękami na dużych arkuszach papieru, malowanie palcami, pędzlem, watą, zamalowywanie dużych      płaszczyzn od strony lewej do prawej, malowanie linii falistych, poziomych, pionowych, łamanych, kółek, malowanie flamastrami, domalowywanie brakujących elementów,

– rysowanie : kredą, zabawy ruchowo- graficzne: odtwarzanie dynamicznego ruchu, rys. wg instrukcji, wodzenie palcem po wzorze, rys. ołówkiem, patykiem, świecą, tuszem, kalkowanie, wydzieranie łatwych kształtów np. piłek, komponowanie z kolorowych pasków,

– stemplowanie: tworzenie różnych kompozycji, szlaczków, przedmiotów,

– wyszywanie na tekturze i materiale wg wzoru i własnych pomysłów,

  1. ćwiczenia graficzne:

– kreślenie linii poziomych, kolistych, falistych, zamkniętych, łączenie  liniami wyznaczonych punktów,

– obrysowywanie szablonów figur i ich kolorowanie,

– kopiowanie przez kalkę kształtów literopodobnych,

– pisanie pojedynczych elementów graficznych i literopodobnych, rysowanie szlaczków wg wzoru.

Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe.                                   

Czynności czytania i pisania wymagają umiejętności dokonywania analizy i syntezy wzrokowej, które to operacje warunkują prawidłowe spostrzeganie liter.

  1. Ćwiczenia spostrzegania na materiale konkretnym, są to:

– rozpoznawanie treści obrazków w dowolnym czasie, w krótkich ekspozycjach,

– dobieranie jednakowych obrazków,

– segregowanie w grupy tematyczne,

– wyszukiwanie różnic, szczegółów,

– układanie obrazków po lewej i po prawej stronie, dobieranie części do całości, układanie w oparciu o zapamiętany wzór,

– uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, obrazkach,

  1. Ćwiczenia spostrzegania na materiale abstrakcyjnym:

– rozpoznawanie figur płaskich, dobieranie jednakowych figur,

– dzielenie większej figury na mniejsze,

– różnicowanie względem kształtu, wielkości, koloru, kierunku, położenia,

– tworzenie zbiorów wg jednej lub wielu cech,

 Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe

  1. Ćwiczenia oparte na materiale eksponowanym wzrokowo- słuchowym i na czynnościach ruchowych:

– odtwarzanie rytmu ilustrowanego układem przestrzennym

– wystukiwanie rytmu klockiem, na bębenku

– graficzne odtworzenie rytmu za pomocą kresek, kółek

– różnicowanie dźwięków oparte na muzyce i rytmie

– różnicowanie tonów , tempa, dźwiękach opartych na mowie, analiza i synteza wyrazowa zdań: dzielenie zdań prostych na wyrazy

– licznie wyrazów

– układanie zdań do obrazków, układanie zdań o podanej liczbie wyrazów

– dzielenie wyrazów na sylaby i synteza tych sylab

– ustalanie pozycji danej sylaby w  wyrazie

– układanie wyrazów z sylab

– zmiana wyrazów przez dodanie lub odjęcie sylaby, analiza i synteza głoskowa wyrazów

– wyodrębnianie głosek w nagłosie, sródgłosie i wygłosie (początek    wyrazu, środek, koniec)

– układanie wyrazów z sylab

W doborze ćwiczeń usprawniających funkcje słuchową zwrócić należy szczególna uwagę na takie, które doskonalą umiejętność rozpoznawania dźwięków, dokonywania analizy i syntezy głosek, ich identyfikacje w różnych pozycjach wyrazu i różnicowanie głosek opozycyjnych, bliskich słuchowo i artykulacyjnie.

 Ćwiczenia usprawniające motorykę ogólną                           

      1. Zabawy rzutne i zręcznościowe.

  1. Biegi i skoki.
  2. Zabawy i ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe.
  3. Ćwiczenia relaksacyjne.
  4. Zabawy na lokalizację i orientacje w przestrzeni.

Kilka sprawdzonych pomysłów na zabawę z dzieckiem:

  • Zimno, ciepło, gorąco– chyba znana wszystkim, a może nieco zapomniana zabawa, w której jedna osoba chowa jakiś nieduży przedmiot (może to być maskotka, autko, piłeczka), pozostałe osoby muszą go odnaleźć. Ten kto schował „skarb“ daje wskazówki stopniując słowa – zimno, ciepło.
  • Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy– w tej zabawie im więcej uczestników, tym lepiej. Jedna osoba, nazywana Babą-Jagą, stoi w pewnej odległości od pozostałych odwrócona tyłem lub z zakrytymi oczami i wypowiada słowa: raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy, w czasie których gracze biegną w jej kierunku.
  • Zabawa w chowanego– .Dzieci ją uwielbiają. Jeśli macie w domu więcej miejsca i dużo zakamarków, zabawa w chowanego będzie super pomysłem.
  • Tanecznym krokiem– z podkładem muzycznym ( Pan Miłosz) możecie tego poszukać na YouTube  lub bez możecie wspólnie poruszać się do ulubionych piosenek i melodii. W wersji dla odważniejszych rodziców (mniej wrażliwych słuchowo) możecie włączyć sekcję instrumentalną z wykorzystaniem sprzętów kuchennych (garnki mają świetną akustykę). Dzieci będą zachwycone, sąsiedzi nieco mniej.
  • Kalambury– w tej zabawie za pomocą gestów musimy pokazać np. tytuł bajki, postać z bajki, czynność, zwierzątko.
  • Wspólne gotowanie– zaproponujcie dzieciom wspólne pieczenie babeczek, zróbcie owocowe szaszłyki i nie przejmujcie się, jeśli mały mistrz kuchni nieco nabrudzi. Z przygotowanych wspólnie specjałów możecie urządzić przyjęcie domowe.
  • Wspólne czytanie
  • Budowanie z klocków– należy do ulubionych zabaw całej rodziny. Proste konstrukcje, wysokie wieże, fosy, w tej zabawie ogranicza nas tylko wyobraźnia.
  • Zabawa w teatr– zamieńcie się rolami: maluchy niech będą rodzicami, a wy ich dziećmi. Uwaga: w tej zabawie możecie zobaczyć, jak odbierają was dzieci. Tym bardziej warto podjąć wyzwanie 🙂

 

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO

 

 

  • Słuchajcie dźwięków instrumentów, podobnych do siebie odgłosów zwierząt, pojazdów, narzędzi. Nazywajcie to, co wydaje dany dźwięk i postarajcie się go powtórzyć.

 

  • Wyszukujcie z dzieckiem rymujące się słowa lub poproś je o podanie własnej propozycji rymu do słowa, które powiesz (kotek – płotek, kura – góra, półka – bułka).

 

  • Szukajcie w słowach innych ukrytych wyrazów (np. kotlet – kot, słońce – słoń).

 

  • Powtarzajcie wyklaskiwane, wystukiwane lub grane na instrumentach rytmy – jedno z Was niech wystuka krótki rytm, a drugie je powtórzy.

 

  • Dzielcie słowa na sylaby – wyszczególniajcie je w nagłosie, śródgłosie lub wygłosie, czyli na początku, w środku i na końcu słowa (ła-zien-ka, ka-na-pa, sza-fa)

 

  • Zabawa „Liczenie sylab” – powiedz słowo i poproś, by dziecko podzieliło je na sylaby                                 oraz powiedziało z ilu składa się wypowiedziane słowo.

 

  • Bawcie się słowami i głoskami. Poddajcie je analizie głoskowej – głoskuj tak, by dziecko mogło ułożyć słowo (k-o-t = kot, d-rz-e-w-o = drzewo).

 

  • Przygotujcie wspólnie kilka pojemniczków, do których wsypiecie drobne rzeczy. Świetnie sprawdzają się do tego opakowania po jajku niespodziance, pojemniczki po kremie, itp. Wypełnijcie każdy z nich innymi przedmiotami: ryżem, makaronem, cukrem, kamykami, monetami, chrupkami itd. Najważniejsze, żeby każdy z nich po potrząśnięciu wydawał inny dźwięk. Bawcie się wspólnie                    w słuchowe zagadki. Po osłuchaniu się z każdym odgłosem wybierz jeden i potrząśnij. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, który z nich wybrałaś/eś.

 

  • Wyróżnianie i przeliczanie wyrazów w zdaniu: dorosły podaje proste zdanie np. Kot pije mleko. Dziecko układa klocki – ile wyrazów w zdaniu – tyle klocków.

 

  • „Dokończ słowo”. Dorosły podaje pierwszą sylabę, dziecko ma za zadanie podać jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się daną głoską.

 

  • Wyróżnianie głosek w nagłosie (zaczynamy od samogłosek) – dziecko podaje wyrazy, których nazwa zaczyna się na podaną przez dorosłego głoskę.

 

  • „Zakupy” – Idziemy na zakupy, do koszyka wkładamy te produkty, których nazwa zaczyna się na podaną przez dorosłego głoskę.

 

  • „Wycieczka” – jadę na wycieczkę do Krakowa, Sopotu, Olsztyna itd. Co mam przywieźć?  – dziecko podaje nazwy przedmiotów, których nazwa rozpoczyna się na pierwszą głoskę nazwy miejscowości np. kredki z Krakowa, samochód z Sopotu, okulary z Olsztyna  itd…

 

  • „Pociąg” – jedzie pociąg naładowany towarami, których nazwa zaczyna się na głoskę np. a,e, p, k. Dziecko podaje słowa na określona głoskę.

 

  • „Części ciała” – podaj nazwy części ciała zaczynające się głoską u (uszy, usta), głoską r (ręka) itd.

Wierszyki i piosenki o czystości 

 Wiersz „Czystość to zdrowie”

 

Kiedy rano wstaję, do łazienki idę

kran odkręcam z ciepłą wodą

i dokładnie myję…

…zęby, twarz i szyję.

 

Gdy się ubiorę, to przyczeszę włosy,

by nie sterczał krzywo w górę –

–          ani jeden kosmyk.

 

Ręce zawsze czyste mam

o paznokcie krótkie dbam.

Czyste włosy mam i szyję

no bo się dokładnie myję.

 

Żeby zdrowym zawsze być

trzeba się dokładnie myć.

I pamięta każdy zuch:

W zdrowym ciele zdrowy duch!

 

 

 Piosenka „ Mydło lubi zabawę”

Mydło lubi zabawę w chowanego pod wodą,

każda taka zabawa,  jest wspaniałą przygodą.

Kiedy dobry ma humor, to zamieni się w pianę,

a jak znajdzie gdzieś słomkę, puszcza bańki mydlane.

 

Ref. Mydło wszystko umyje, nawet uszy i szyję.

Mydło , mydło pachnące jak kwiatki na łące.

 

Mydło lubi kąpiele, kiedy woda gorąca,

Skacze z ręki do ręki, złapie czasem zająca.

Lubi bawić się w berka, z gąbką chętnie gra w klasy,

i do wspólnej zabawy, wciąga wszystkie brudasy.

Ref. Mydło wszystko umyje…

 

  Wiersz „Kino w łazience” autor :Wanda Chotomska

 

 SZCZOTKA: – Jestem szczotka.

TUBA:           –  Jestem tuba.

SZCZOTKA: – Pani tuba jest za gruba.

TUBA:           – Jestem gruba, ale schudnę,

bo to wcale nie jest trudne.

SZCZOTKA: – Buzia sama się otwiera-

mycie zębów będzie teraz.

Będę myła zęby póty,

aż umyję w dwie minuty!

KUBEK:        – Teraz pora na mój występ-

dam Ci trochę wody czystej.

Wypłucz buzię, umyj szczotkę

i piosenki zanuć zwrotkę.

 

Piosenka „Myję zęby”

Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda. Myje zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty, żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć.

Szczotko, szczotko, hej szczoteczko, ooo zatańcz ze mną, tak w kółeczko, ooo w prawo, w lewo, w lewo, w prawo, ooo po jedzeniu, kręć się żwawo, ooo w prawo, w lewo, w lewo, w prawo, ooo po jedzeniu kręć się za żwawo, ooo.

Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć.

 

Wiersz „ Przedszkolaczek” autor: Jadwiga Korczakowska

 

Przedszkolaczek – mały, duży,

wie, do czego mydło służy.

Płynie woda, plusk w łazience

i już czyste- uszy, ręce.

 

Przedszkolaczek – mały, duży,

wie, do czego gąbka służy.

Gąbka, ręcznik, pasta , szczotka

i czyściejszy jest od kotka.

 

Przedszkolaczek – proszę pana,

chętnie zęby myje z rana.

Patrzy w lustro roześmiany,

Bo ma białe wąsy z piany.


Zabawy matematyczne z wierszem:

To ja
Mam dwie nogi, kciuki dwa.
Szybko liczę: jeden, dwa!
Dwoje oczu, łokcie dwa.
Szybko liczę: jeden, dwa!
Dwa kolana i dwie ręce,
Teraz sobie
nimi kręcę!
(Czytamy wiersz dziecku i zachęcamy aby pokazywały to co usłyszą. Proponujemy
powtarzanie zabawy w szybszym tempie, potem w jeszcze szybszym i tak szybko, jak tylko
dzieci zdołają wykonać to ćwiczenie
wtedy zabawa będzie atrakcyjniejsza.)
Wchodzę do kałuży:
Chlup, chlup, chlup.
(trzy kroki tupiąc)
Idę po schodach:
Tup, tup, tup.
(trzy kroki tupiąc)
Pukam do drzwi:
Puk, puk, puk.(pukanie palcem o blat stołu, podłogi lub ściany (książki)
Przybijam gwoździe:
stuk, stuk, stuk.(dłonie zwinięte w pięści, stukanie jedną piąstką o drugą pięść)
Kąpię się w wannie:
Chlap, chlap, chlap.(klepanie dłońmi o uda)
Klaszczę radośnie
Klap, klap, klap.(klaskanie w ręce)
A to wszystko powiem ci,
Robię raz, dwa, trzy.
Wersja 1:
Dzieci słuchają wiersza i pokazują to, co usłyszą.
Wersja 2:
Zadaniem dziecka jest dokończenie fraz zaczętych przez osobę dorosłą:
Wchodzę do kałuży…. (chlup, chlup, chlup).
Pukam do drzwi ….. (tup, tup, tup).
…………..

Zabawy paluszkowe wspaniale wpływają na rozwój dzieci.

Przykłady zabaw:
1.Grota misia
Tu jest grota .
(pokaż pięść)
W środku miś (zegnij kciuk i wsadź pod złożone palce)
Proszę,misiu, na dwór wyjdź (zastukaj w pięść)
O! Wyszedł miś. (wysuń kciuk)
2.Wiosenna  burza.
Pada deszczyk, pada, pada,
(Uderzamy palcem o podłogę lub o stolik)
coraz prędzej z nieba spada.
(Przebieramy wszystkimi palcami.)
Jak z konewki woda leci,
(Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
A tu błyskawica świeci…
(Klaszczemy w dłonie nad głową.)
Grzmot !!!
(uderzamy piąstkami o podłogę.)
3. Gra w łapki
Polega na wysuwaniu odwróconych dłoni i szybkim cofaniu ich przed uderzeniem partnera.
Gdy przeciwnik dotknie ręki, role się zmieniają.
Wysuwa i cofa dłonie teraz ten z grających, który dotknął dłoni przeciwnika.
.
4. Klasyczna wyliczanka o sroczce
Trzymamy dłoń, by odkryte było jej wnętrze.
Palcem wskazującym delikatnie pukamy
wewnątrz dłoni i mówimy:
Tu, tu sroczka kaszkę warzyła, dzieci swoje karmiła:
Pierwszemu dała na miseczce,(łapiemy mały paluszek)
drugiemu dała na łyżeczce,(łapiemy drugi paluszek)
trzeciemu dała w garnuszku,(łapiemy trzeci paluszek)
czwartemu dała w dzbanuszku,(łapiemy za czwarty paluszek)
a piątemu nic nie dała(chwytamy kciuk)
i frrrrrr… do lasu poleciała (nagle zabieramy rękę i pokazujemy, jak odlatuje sroczka).
5. Wyliczanka z partiami ciała
W tej wyliczance, dotykamy palcem poszczególnych części ciała dziecka, które opisujemy:
Tu paluszek, tu paluszek (dotykamy paluszków)
Kolorowy mam fartuszek (pukamy delikatnie w brzuszek)
Tu jest rączka ( machamy jedna rączką)
A tu druga (machamy druga rączką)
A tu oczko do mnie mruga (pokazujemy oko)
Tu jest buzia
Tu ząbeczki Tam wpadają cukiereczki(pokazujemy okolice ust) .
6.Wyliczanka z pieskami
Wszystkie pieski spały (zaciskamy piąstki)
Pierwszy obudził się ten mały (otwieramy mały paluszek)
Mały obudził średniego, który spał obok niego (otwieramy drugi paluszek).
Gdy średni już nie spał, to duży też przestał (otwieramy trzeci palec).
Trzy pieski się bawiły, czwartego obudziły (otwieramy czwarty paluszek).
Cztery pieski szczekały, piątemu spać nie dały (otwieramy kciuk i machamy całą dłonią).
7. Wyliczanka „palce do palców”
Gdy się rączki spotykają, (jedna dłoń przykładamy do drugiej)
to od razu się witają. (pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)
Gdy się kciuki spotykają, (dotykamy kciukami kciuków)
to od razu się witają (pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)
Gdy się palce spotykają (dotykamy palcami palców),
to od razu się witają (pocieranie, ściskanie, przybicie piątki lub całus).
8.Wyliczanka o samochodziku
Bierzemy w swoją dłoń rączkę dziecka:
Auto do myjni przyjechało, bo się umyć ładnie chciało.
Umyto:
Pierwsze koło podstawowe (głaszczemy mały palec),
Drugie koło podstawowe (głaszczemy drugi palec),
Trzecie koło podstawowe (głaszczemy trzeci palec),
Czwarte koło podstawowe (głaszczemy czwarty palec),
Piąte koło zapasowe (głaszczemy kciuk).
9. Kanapka
Najpierw chleb pokroję. (jedną dłonią ‘kroimy’ drugą na pół)
Potem posmaruję (głaszczemy całą powierzchnię dłoni)
Na to ser położę. (kładziemy dłoń na drugiej)
Pomidora dołożę. (rysujemy małe kółka na dłoni)
I posolę, i popieprzę. (dotykamy delikatnie dłoń, przebierając palcami)
Żeby wszystko było lepsze. (masujemy)
Już nie powiem ani słowa, bo kanapka jest gotowa.

Pomysły na wspólne gotowanie 

pierogi, zielona pasta

pączki+i+chleb+bezglutenowy

placuszki+jaglane+i+ciasto

ALERGENTY+-+LISTA+I+WYSTĘPOWANIE


 

 

Font Resize
Wysoki kontrast