Szanowni Państwo, poniżej prezentujemy propozycje zabaw i ćwiczeń rytmicznych podesłanych przez naszą panią od rytmiki.
ZABAWY I ĆWICZENIA RYTMICZNE – EWA ŻAK
Obszar 1. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych:
- dostosowuje się do ustalonych reguł w zabawach ruchowych.
Obszar 2. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec:
- reaguje zmianą ruchu na proste sygnały dźwiękowe.
Formy: indywidualna, zbiorowa.
Metody: podające (opis, wyjaśnienia), praktyczne (pokaz, ćwiczenia), zabawowa (zawierająca w sobie formy naśladowczą i zadaniową).
Środki dydaktyczne: bębenek, krążek dla każdego dziecka, wesoła, skoczna muzyka z płyty cd, magnetofon.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
I Część wstępna:
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzieci do domu” – dzieci swobodnie biegają po sali przy dźwiękach bębenka. Na przerwę w muzyce i sygnał słowny każde dziecko staje na krążku.
II Część główna:
2. Zabawa naśladowcza „Koła” – dzieci ilustrują ruchem treść rymowanki:
„Koła małe, koła duże, rączki w bok i rączki w górze,
Tak się drzewa kołysały, a tak prosto dzieci stały.”
3. Zabawa bieżna „Samochody do garażu” – każde dziecko trzyma krążek-kierownicę. Na sygnał słowny „jedziemy” dzieci powoli biegną za nauczycielką. Na polecenie „samochody do garażu” dzieci stają przy ścianie.
4. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Znikające koło” – na zapowiedź „koło jest” dzieci stojąc w rozsypce podnoszą koła oburącz nad głowę. Na zapowiedź „koła nie ma” wykonują przysiad kładąc koło na podłodze.
5. Zabawa ruchowa twórcza przy muzyce „Lubimy tańczyć” – dzieci poruszają się w dowolny sposób przy muzyce. Gdy muzyka milknie dzieci
kładą się na dywanie.
III Część końcowa:
6. Marsz dookoła dywanu za nauczycielką przy dźwiękach bębenka. Nauczycielka reguluje tempo marszu uderzając szybko lub wolno w bębenek.
7. Nagrodzenie dzieci np. naklejkami za udział w zajęciach.
Zabawy ruchowe dla dzieci – sieć pająka
Do naszej kolejnej kreatywnej zabawy ruchowej potrzebujecie długą włóczkę, kolorowe piłeczki i małe krzesełka. Po całej sali rozstawiamy w różnych miejscach krzesełka, a pomiędzy nimi rozwijamy włóczkę, tworząc w ten sposób ogromną sieć pająka.
Następnie wysypujemy na podłogę kolorowe piłeczki. Na mój sygnał dzieci zmieniają się w małe pajączki i chodzą pomiędzy nitkami sieci tak, aby jej nie uszkodzić. Gdy wypowiadam jakiś kolor pajączki zbierają piłeczki na przykład w kolorze niebieskim i zanoszą je do koszyka. Ta zabawa również była już wielokrotnie sprawdzona i zawsze jest niezawodna. Dzieci potrafią się tak bawić kilkanaście minut, a przy tym świetnie rozwijają koordynację ruchową i dużą motorykę.
,Kto potrafi tak jak ja”
dzieci próbują utrzymać równowagę podczas naśladowania czynności demonstrowanych przez nauczyciela:
– rysowania na podłodze kółka palcami stóp
– stania na jednej nodze jak bocian
– podnoszenia kolana i przekładania pod nim woreczka
– stania na jednej nodze i próby klaśnięcia nad głową
– chodzenia z woreczkiem na głowie
– chodzenia z woreczkiem na stopie
– obracania się dookoła i stania na jednej nodze
– stania na jednej nodze i klaskania nad głową
–chodzenia z zamkniętymi oczami w przód, a następnie w tył.
„Defilada”
Podczas muzyki dzieci maszerują krokiem defiladowym, prostując kolana. Na przerwę
w muzyce robią w tył zwrot. Powrót muzyki oznacza ponowny marsz. Na hasło: „bacz
‑ność” dzieci zatrzymują się w postawie wyprostowanej, a na hasło: „spocznij” – kładą się na dywanie
„Rajd”
dzieci stoją w rozsypce, a nauczyciel wymienia miejsca, które mijają uczestnicy rajdu po
planecie. dzieci reagują właściwym ruchem na polecenia:
– Przepływają morze – szerokie ruchy ramion – kraul
– Biegną przez równiny – bieg w miejscu
– Wspinają się na góry – naprzemienne unoszenie ramion i nóg
– Maszerują po pustyni – marsz w miejscu
„Biegamy”
cd – Muzyka do biegu: akompaniament do piosenki Tunel ze zbioru M. Tańskiej lub inna
Dzieci biegają do muzyki. W przerwie wykonują polecenia nauczyciela:
– stańcie na jednej nodze
– zróbcie przysiad
– połóżcie się na podłodze i zróbcie „rowerek”
– połóżcie się na brzuchu i pokołyszcie się na boki
– usiądźcie na dywanie z wyprostowanymi nogami i spróbujcie złapać się za stopy