AKTUALNOŚCI
Rytmika w domu- propozycje ćwiczeń i zabaw
31 marca 2020

ZABAWY  MUZYCZNO – RUCHOWE  DLA  DZIECI CZ. 3  –  EWA  ŻAK

Wysokie i niskie dźwięki” – przy wysokich chodzą na paluszkach, przy niskich na całych stopach; „Rozgrzewka”- w zależności od wysokości i częstotliwości dźwięków poruszają się w odpowiedni sposób po pokoju. Można użyć 2 drewnianych lub metalowych łyżek uderzanych o siebie – szybkie uderzenia to bieg, wolniejsze – marsz, uderzenie o podłogę –chodzimy na czworaka, uderzenia nad głową –chodzimy na paluszkach.

 

Dzieci bardzo lubią zabawę „Podłogę dotyka tylko…” np. jedna ręka, jedna noga; tylko brzuch, tylko plecy, tylko pupa – możliwości i celów bez liku – utrwalenie nazw części ciała, szukanie sposobów rozwiązania zadania w sposób twórczy…

 

„Rybki w akwarium” – super zabawa porządkowo-organizacyjna; dzieci biegają, na sygnał zaczynamy sypać pokarm w różnych miejscach w sali; ponieważ ryby nie mówią, to w ciszy przesuwają się na brzuchach po podłodze .

 

„Co to jest?” Cel: reagowanie na sygnał wzrokowy, słuchowy oraz rozwijanie umiejętności przyporządkowania . Rodzic prowadzący zabawę zapowiada siedzącym  dzieciom,  że będzie wskazywał różne części ciała, co też czyni, za każdym razem  nazywając ją. Właściwa zabawa zaczyna się wtedy, gdy prowadząca  osoba dotykając np. uszu, mówi – oczy. Zadaniem dzieci jest wskazanie nazwanej  części ciała, a nie tej, którą mylnie pokazuje osoba prowadząca.

 

„ Wieje wietrzyk” Cel: reagowanie na sygnał, ćwiczenie spostrzegawczości, wprawianie się w bieganiu w luźnej gromadce. Pomoce: pęki kolorowych wstążeczek, grzechotka   Rodzic  jest „wiatrem”. Biega po sali, trzymając  w ręce pęk wstążeczek. „Szum wiatru” powoduje wirowanie „liści” po całej sali – dzieci biegają, obracają się. Gdy „wiatr” przestaje wiać (prowadząca osoba staje w miejscu), „liście” spadają na ziemię (dzieci przysiadają).   II. Rodzic rozdaje dzieciom pęki kolorowych wstążek, a sam potrząsa trzymaną w ręce grzechotką. Na słowa: „wietrzyk  wieje” dzieci biegają po sali w dowolnym kierunku, poruszając  trzymanymi wstążkami. Na zapowiedź „wietrzyk ucichł” – grzechotka  milknie, a dzieci przysiadają, pochylając nisko główki

Można pokazać  zabawy z wykorzystaniem klaskania. Jedno – stój,  dwa klaśnięcia – biegnij. Jedno -zamrożone dzieci robią dowolną figurkę ,  dwa klaśnięcia  – bieganie, podskakiwanie, cwał boczny.

 Zabawa ruchowa z wykorzystaniem tamburyna ( mogą być 2 metalowe łyżki uderzane o siebie) : Rodzic mówi: „Na moje rozkazanie gdy tamburyno grać przestanie stajemy na jednej nodze” i dzieci biegają po sali przy dźwiękach tamburyna, na przerwę stają na jednej nodze, potem znowu jest polecenie „na moje rozkazanie…..i  nowe zadanie”

Zabawa przy piosence „Gimnastyka dobra sprawa”
– dzieci stoją prosto na nogach  i wykonują ćwiczenia zgodnie z tekstem

ZABAWY PALUSZKOWE

„Małpki”
W dżungli kilka małpek żyło, a dokładnie pięć ich było (zaciśnięta pięść)
pierwsza małpka taka mała ( wystawiamy mały palec)
druga małpka wciąż skakała ( wystawiamy serdeczny palec)
trzecia małpka wciąż płakała (środkowy)
czwarta małpka wciąż się śmiała (wskazujący)
piąta małpka tak śpiewała (kciuk)
W dżungli kilka małpek żyło, a dokładnie pięć ich było itd. (pięść)

„Wiewiórki”
Wiewióreczka mała kamyczek spotkała (z zaciśniętej pięści prostujemy mały palec)
Wiewióreczka mała patyczek spotkała (prostujemy serdeczny)
Wiewióreczka mała robaczka spotkała (środkowy)
Wiewióreczka mała szyszkę spotkała (wskazujący)
Wiewióreczka mała orzeszka spotkała (kciuk)
Kamyczek poklepała (klepiemy mały palec)
patyczek podrapała (drapiemy serdeczny)
robaczka uściskała (ściskamy)
szyszkę pogłaskała(głaszczemy)
orzeszka zabrać chciała (ciągniemy)

„Pieski”
Wszystkie pieski spały (pięść)
pierwszy obudził się ten mały ( wystawiamy mały palec)
mały obudził średniego, który spał obok niego (prostujemy serdeczny)
gdy średni już nie spał, to duży też przestał (środkowy)
trzy pieski się bawiły, czwartego obudziły (wskazujący)
cztery pieski nie spały, piątemu spać nie dały (kciuk)

Można w powyższych zabawach powtarzać słowa razem z dziećmi ( to ćwiczy ich pamięć), albo zaśpiewać na prostą, znaną nam lub wymyśloną melodię.

ZABAWY  Z   APASZKAMI

  1. Podczas muzyki dzieci tańczą po całej sali z apaszkami. Między tancerzami porusza się mama – wróżka. Kilka uderzeń w trójkąt ( lub klaśnięć) oznacza, że wszyscy zostają zaczarowani, zamieniają się w posągi – dzieci zatrzymują się i przybierają dowolną figurę, a wróżka chodzi i różdżką odczarowuje dzieci. Kto zostaje dotknięty przez wróżkę ponownie zaczyna tańczyć.
  2. Przeskoki przez apaszki. Dzieci rozkładają apaszki na dywanie ( mogą być najpierw złożone w jedna linię, a potem rozpostarte) przeskakują przez nie w rytm muzyki – raz szybko, raz wolno, na przerwę w muzyce zatrzymują się.
  3. Dzieci rozkładają na dywanie apaszki – domki i stają na nich.  Na dźwięk muzyki   wychodzą ze swoich domów spacerują po sali w różnych kierunkach, gdy muzyka milknie dzieci wracają do swoich domów. Zwracamy uwagę czy każde dziecko odnalazło swoje miejsce.
  4. Zabawa: Wokół domu. Dzieci w rytm muzyki czworakują wokół apaszki – domu, na sygnał zmiana kierunku.
  5. Zabawa: Cicho – sza. Swobodny bieg na palcach po całej sali. Dzieci kładą apaszki na plecach tak, żeby nie spadły w czasie biegu – płyta CD – np. Wesołe zabawa – E. Szelągowska, J.Pietrzak lub inne  piosenki o zróżnicowanym rytmie.
  6. „Lustra” – dzieci siadają naprzeciwko siebie. Zadanie polega na wykonywaniu takich samych ruchów, jakie zaprezentuje partner. Ruchy mogą być dowolne, ważne aby były wykonywane dokładnie i powoli. Dzieci mogą  wykorzystać kolorowe apaszki.

Taniec z balonem: dziecko tańczy z mamą, tatą, rodzeństwem, kolegą lub koleżanką trzymając się za ręce. Włączamy muzykę i mówimy gdzie ma się znajdować balon. Balonik możemy trzymać głowami, brzuszkami, kolanami itp.
Balony boją się podłogi: pokazujemy dziecku, jak podrzucać balony i cały czas odbijać ja tak, żeby nie spadły na podłogę, bo podłoga “parzy”. Następnie maluch sam podrzuca  balonik, a jak nabierze wprawy możemy spróbować odbijać go wzajemnie do siebie.
Przeszkody z maskotek: w pokoju lub w ogrodzie na trawie rozkładamy zabawki w równych odstępach, jedna za drugą. Dziecku polecamy, aby przeskakiwało rozrzucone “maskotkowe” przeszkody i jak najszybciej dotarło do mety. Możemy poćwiczyć skakanie razem z naszą pociechą.

ŻYCZĘ   DUŻO  ZDROWIA  I  WESOŁEJ   ZABAWY.

Font Resize
Wysoki kontrast