PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH, CZĘŚĆ 1
Spider and Flies – Pająk i Muchy
(dla grup: Misie, Biedronki, Kotki, Rybki, Motylki, Pszczółki)
Dorosły lub któreś z dzieci odgrywa rolę Pająka (Spider), pozostali są Muchami (Flies). Muchy swobodnie latają po sali na hasła takie jak:
– Flies are flying! (Muchy latają!)/ Let’s fly! (Latajcie!)
W tle może grać muzyka. Kiedy uczestnik wybrany „pająkiem” zawoła:
– Spider is looking! (Pająk patrzy!)/ Spider is coming (Pająk nadchodzi!)/ Spider is catching! (Pająk łapie!) – wszystkie dzieci mają stać nieruchomo. Pająk chodząc i obserwując dzieci, pyta kto się rusza: Who’s moving? albo przypomina, aby się nie ruszać: Don’t move! Jeśli ktoś się poruszy, zostaje złapany przez Pająka i ma odpowiedzieć po angielsku na kilka pytań dotyczących aktualnie ćwiczonego słownictwa i zwrotów lub wykonać polecenie np. Stamp your feet, Pat your knees itp. Jeśli odpowie poprawnie, jest wypuszczony na wolność. Jeżeli nie, to Pająk łapie go w sieć i nie może on już więcej „latać”.
Wąż słowny
(dla grup: Misie, Biedronki, Kotki, Rybki, Motylki, Pszczółki)
Dzieci skaczą po obrazkach rozłożonych na podłodze w odległości około 30-50 cm od siebie. Obrazki są ułożone w kształcie węża i mogą być dobrane tematycznie np. tylko z kategorii wiosna, farma, jedzenie itp. Zadaniem uczestników jest nazwanie każdego obrazka nad którym przeskakują. Jeśli nie znają słówka lub je pomylą – wracają na start. Dzieci skaczą pojedynczo lub w parach.
Zabawa utrwalająca kolory – Mr Crocodile
(dla grup: Biedronki, Kotki, Rybki, Motylki, Pszczółki)
Dzieci ustawiają się w szeregu, a na przeciwko nich stoi Krokodyl (można użyć maskotki lub stworzyć samemu papierową maskę albo pacynkę). Pomiędzy nimi płynie rzeka i jest mostek. Dzieci pytają Krokodyla czy mogą przejść na drugą stronę rzeki:
– Mr Crocodile, can we cross the river? – Panie Krokodylu, czy możemy przejść przez rzekę?
– Yes, you can if you have something… (tu pada nazwa koloru). – Na drugą stronę rzeki przechodzą dzieci, które mają wybrany przez Krokodyla kolor na ubraniu.
– One, two, three! Run away! – 1, 2, 3! Uciekajcie! (Uciekają dzieci, które nie miały na sobie wybranego przez Krokodyla koloru)
Kto zostanie złapany, zostaje nowym Krokodylem.
Zabawa utrwalająca liczenie w zakresie 12 – Która godzina, Panie Wilku?
(dla grup: Biedronki, Kotki, Rybki, Motylki, Pszczółki)
What’s the time Mr Wolf? – Która godzina, Panie Wilku?
It’s one/ two/ twelve o’clock! – Jest godzina pierwsza/ druga/ dwunasta!
It’s dinner time! – Pora na obiad!
Dzieci ustawiają się w szeregu, a na przeciwko nich stoi Wilk (można użyć maskotki lub stworzyć samemu papierową maskę albo pacynkę). Owce, czyli dzieci pytają go o godzinę – np. godzina 9 oznacza, że dzieci mają zrobić 9 kroków naprzód. Gdy już Owce stoją blisko Wilka, Wilk krzyczy w pewnym momencie: „It’s dinner time!”, a dzieci uciekają. Kto zostanie złapany, zostaje nowym Wilkiem.