AKTUALNOŚCI
Rytmika w domu – zajęcia muzyczno ruchowe
28 kwietnia 2020

ZAJĘCIA MUZYCZNO – RUCHOWE CZ . 7 – EWA ŻAK

Łatwy taniec, którym zachwycą się wszystkie dzieci. Potrzebne będą dla każdego dziecka dwie kredki z nawiniętą i przyklejoną lub przywiązaną wstążką (lub paskiem bibuły) długości ok. pół metra. Rodzic pokazuje ruchy do utworu “Taniec z szablami” A. Chaczaturiana, a dzieci naśladują:
o bieganie po okręgu na paluszkach (ręce ze wstążką nad głową);
o zatrzymanie w kole – rączki naprzemiennie w górę i w dół;
o obroty wokół własnej osi z rękami w górze w jedną i drugą stronę (przejście w muzyce);
o bieganie po okręgu na paluszkach w przeciwną stronę (ręce nad głową)
Podczas całej zabawy wstążka wiruje poruszana przegubem dłoni

 

 

ZABAWY Z CHUSTĄ

1.Do tej zabawy muzyczno-ruchowej świetnie nadaje się duża kolorowa chusta, cienki koc lub ręcznik oraz utwory muzyczne o różnym charakterze (od spokojnej do głośnej i szybkiej). Dzieci trzymają za końce chusty. Prowadzący włącza muzykę. Ruchem, a gdy trzeba również słowem, wskazuje, co należy robić. Kiedy melodia jest delikatna i spokojna wszyscy lekkim ruchem falują chustą, naśladując morze w ładną, bezwietrzną pogodę. Podczas bardziej energicznych fragmentów dzieci wykonują już bardziej zamaszyste ruchy, jakby woda zaczynała mocniej falować. Na bardzo głośną i szybką muzykę intensywnie falują chustą imitując sztorm.
2. Do dużej chusty lub koca wkładamy różnego rodzaju miękkie maskotki i zabawki . Chwytamy za rogi chusty i unosimy ją do góry. Podczas trwającej muzyki staramy się tak nią potrząsać współpracując ze sobą, aby maskotki wypadły na podłogę. Jak chusta będzie pusta, unosimy ją nad głowy dzieci i wskakujemy wszyscy pod nią. Zabawa wywołuję dużo śmiechu i radości.

 

 

ZABAWY NAŚLADUJACE ZWIERZĘTA

Idzie kaczka, idzie kaczka, idzie kaczka (paluszki ręki prawej schodzą po lewej ręce)
kwa (wyrzucamy ręce do przodu i robimy skłon) 2x
kwa, kwa, kwa (można klaskać do rytmu)
Jedna płynie z jednej strony z jednej strony kwa (zakręcamy palcami z prawej strony ciała z obrotem)
Druga płynie z drugiej strony, z drugiej strony kwa (zakręcamy palcami po lewej stronie ciała z obrotem).

Wymyślamy różne zwierzątka i ich odgłosy – wyrazy dźwiękonaśladowcze:
mu ,mu, mu
hau, hau, hau
miau, miau, miau
be ,be, be
Jak chodzą zwierzątka ?
Kołyszę się jak kaczka
ciężko chodzę tak jak słoń
skradam się jak kotek
wierzgam tak jak koń.

Opis: w trakcie zabawy naśladujemy sposób chodzenia wymienionych zwierzątek przy odpowiedniej muzyce

 

 

ZABAWA Z CHUSTECZKAMI

Do zabawy będą potrzebne kolorowe chustki. Teraz przydadzą się jak znalazł! Idealnie sprawdzą się w przeróżnych zabawach. Włączamy ulubione hity muzyczne , podskakujemy w rytm muzyki kręcąc pupami i podrzucając chustki w górę. Machamy chustką z boku ciała lewą ręką, potem tak samo prawą. Obracamy chustką tworząc koło raz jedną raz drugą ręką. Przekładamy chustkę nad głową z lewej do prawej ręki. Potem znów podrzucamy do góry. To zawsze sprawia dużo radości.

 

AKOMPANIAMENT

Dziecko może po prostu grać na instrumentach do określonej muzyki. Przy ich braku – uderzać drewniana łyżką w garnek lub 2 łyżkami o siebie. Co jeszcze? Możemy:
• pobawić się w wystukiwanie rytmu przy maszerowaniu w rytm piosenki,
• grać głośno/cicho albo szybko/wolno,
• pobawić się reagowanie na sygnał/brak sygnału – np. gdy muzyka gra tańczymy, a gdy cichnie trzeba wskoczyć na łóżko. Inny wariant – gdy usłyszymy konkretne słowa piosenki trzeba dotknąć czegoś/zagrać na swoim instrumencie.

 

 

 

CHODZENIE PO LINII

Chodzenie po linii jest ćwiczeniem rekomendowanym po 2 roku życia . Właśnie wtedy przypada szczególny czas na budowanie równowagi, prawidłowej postawy ciała i ćwiczenie koordynacji. Chodzenie po linii doskonale to wspiera. i dla starszych dzieci jest to doskonałe ćwiczenie na zachowanie równowagi. Na podłodze wystarczy nakleić linię z kolorowej taśmy klejącej. Można użyć zwykłej taśmy malarskiej. Taśmę przyklejamy tak, by nie było zbyt łatwo, a więc niech nie będzie to tylko prosta linia. Warto stworzyć zakręty albo wykleić elipsę.
• Zadaniem dziecka jest przejść po linii (najwygodniej będzie na bosaka lub w skarpetkach) i „nie spaść z niej”. Przed wykonaniem zadania należy wytłumaczyć jak należy wykonać to zadanie – stopa za stopą, uważając, by stópki dotykały linii. Można pokazać jak utrzymać równowagę wyciągając ręce na boki. Przy wykonywaniu tego zadania włączamy spokojną muzykę relaksacyjną, która pozwoli skupić się na zadaniu.

 

ŚCIEŻKA SENSORYCZNA

Chodzenie boso i badanie reakcji swoich stóp na różne tekstury jest nie tylko zabawne, ale także uczy świadomości własnych zmysłów (wyobraźnia dotykowa) i otoczenia. Na niewielkich tekturkach przyklejamy różnego rodzaju akcesoria : kamyczki, muszle. koraliki, gruby makaron itp. Należy ich przygotować kilka i ułożyć jedna za drugą w niewielkich odległościach od siebie. Włączamy spokojną muzykę i zaczynamy! Powolne stąpanie boso lub w skarpetkach po ścieżce sensorycznej rozwija zmysł równowagi, koordynację ruchową i dużą motorykę, a przy tym może być świetną zabawą.

Font Resize
Wysoki kontrast