AKTUALNOŚCI
ZABAWY  MUZYCZNO – RUCHOWE   CZ.9  – EWA ŻAK
20 maja 2020

ZABAWY  MUZYCZNO – RUCHOWE   CZ.9  – EWA ŻAK

 

Zabawy z piłką

„ Jestem piłką” – dzieci stoją , rodzic  wraz z piłką znajduje się naprzeciw nich. Dzieci zamieniają się w piłki i naśladują wszystkie ruchy, jakie wykonuje piłka poruszana przez prowadzącego:

  • rodzic odbija piłkę o podłogę w różnym tempie, dzieci skaczą obunóż,    w miejscu w takim samym tempie jak piłka,
  • prowadzący kołysze piłkę, trzymając ją oburącz wysoko nad głową, dzieci kołyszą się na boki w tym samym tempie co piłka,
  • rodzic  kręci piłką jak bąkiem, dzieci obracają się w miejscu,
  • prowadzący toczy piłkę po podłodze z ręki do ręki, dzieci kładą się na podłogę i turlają po niej,
  • rodzic wystukuje piłką różne rytmy, dzieci je wyklaskują, lub tupią nogami

 

  1. Zabawa słownikowa „Jaki?”– prowadzący określa, że śpiewając wymienioną cechę należy ją połączyć z nazwą zwierzątka. Rzuca piłkę i śpiewa lub mówi np.:
    łaciata…jest krowa,
    miękki, puszysty, mruczący, miły…kot,
    wierny, czujny, przyjacielski…pies,
    pracowity, silny…koń,
    mecząca, brodata…koza,
    grzebiąca, gdacząca…kura,
    gęgająca, pływająca…..gęś,
    puszysta, łagodna, becząca…owca.

Co kilka zwierzątek możemy się zamieniać rolami

 

Zabawa słowna „Ludwiczku” – dzieci siedzą z daleka od siebie, rodzic uzgadnia z dziećmi, iż każde musi wymienić np. nazwę owocu. Rzuca piłkę do dziecka i śpiewa lub mówi:
-Ludwiczku,  Ludwiczku
co niesiesz w koszyczku?
Dziecko, które złapało piłkę odpowiada i rzuca piłkę do innego dziecka zadając jednocześnie to samo pytanie.

 

 

CIASTO

 

 Dziecko leżące to ciasto, obok niego klęczy dziecko lub rodzic wyrabiający ciasto. Przy relaksującej muzyce dziecko klęczące delikatnie je ugniata, poklepuje, głaszcze, obraca.  Każda para w trakcie zabawy wymienia nazwę swojego „ wyrobionego ciasta”. Zmiana ról.

 

ŚMIESZNA WĘDRÓWKA

Dzieci przy marszowej muzyce ustawiają się w szeregu. Na samym początku staje prowadzący. Wyjaśnia dzieciom, że wszyscy razem odbędą śmieszną wędrówkę i, że powinny jak to możliwe wiernie naśladować jego ruchy. Razem wyruszają i idą po: ostrych kamieniach, miękkim mchu,  piasku, lepkim podłożu, przeskakują przez kałuże, czołgają się pod przewróconym drzewem itp.  Można tworzyć różne inne warianty zabawy.

 

 

LETNIA BURZA

Dzieci siedzą przy stole.

Narracja: ” W piękny letni dzień gdy wiele dzieci było na spacerze, nagle słońce schowało się za chmurami i nadciągnęła burza”. Dzieci palcami obu rąk „wędrują” po stole.

Narracja: „Wszyscy próbują się schować”. Przedszkolaki opierają o krawędź stołu same końce palców.

Narracja: ” Zaczyna już kropić deszcz”. Dzieci jednym palcem pukają lekko w blat stołu.

Narracja: „A potem spadają pierwsze duże krople deszczu”.  Uczestnicy pukają naprzemian dwoma palcami  obu rąk w blat.

Narracja: „Deszcz pada i pada i pada”.  Przedszkolaki  bębnią wszystkimi palcami po stole.

Narracja: „Deszcz pada coraz bardziej rzęsiście. W końcu leje jak z cebra”. Dzieci wykonują gest zacierania rąk.

Narracja: „Nagle zaczyna padać grad, mimo, że jest środek lata”. Uczestnicy pukają kostkami palców o blat stołu.

Narracja: : ” Na niebie pojawiają się błyskawice”.  Dzieci szybko – jak błyskawica- wyrzucają ręce do góry.

Narracja: „Słychać donośne grzmoty”. Dzieci biją pięściami w stół.

Narracja: ” Stopniowo burza cichnie”. Uczestnicy uderzają powierzchnią dłoni o krawędź stołu.

Narracja: „Nadarza się okazją, aby prędko pobiec do domu”. Przedszkolaki przebiegają palcami szybko po blacie stołu i chowają ręce pod jego krawędzią.

Narracja: „Chmury przerzedzają się na niebie, zza nich wygląda słońce. Wszyscy się cieszą!”. Dzieci rysują w powietrzu słońce i klaszczą.

 

MALOWANKI  NA  PLECACH –   zabawa w parach przy spokojnej muzyce

Dzieci nawzajem „malują” sobie na plecach różne przedmioty i zgadują co to jest. Zaczynamy od prostych form, jak np. piłka, kwiatek, dom, przechodząc później do bardziej skomplikowanych jak np. bałwan, rower, żaglówka.

 

 

CO TO ZA ZABAWKA ?

Dzieci wypowiadają się na temat ulubionych zabawek. Po kolei każdy z uczestników przedstawia gestami wybraną przez siebie zabawkę, a pozostali odgadują jaka to zabawka.

 

 

ZABAWY  W  PARACH

Zabawa „Wspólne kroki”- dziecko i rodzic stojąc w parach  ; dziecko opiera się stopami na stopach dorosłego i próbuje utrzymać równowagę, gdy dorosły porusza się z nim po pokoju w rytm muzyki.
Zabawa „Przepychanka”- para oparta o siebie plecami stoi na niedużym kocyku. Ich  zadaniem  jest wypchanie przeciwnika poza kocyk ,czyli wzajemne odpychanie się od siebie plecami.
Zabawa „Cukierek”- dziecko zwinięte  w kłębek leży na podłodze;  rodzic próbuje rozwinąć zwinięty cukierek, czyli rozprostować dziecko, a to stawia opór.
Zabawa „Skała”- rodzic stoi nieruchomo, a dziecko próbuje go przesunąć.
Zabawa „ Statki” – dziecko leży na plecach na podłodze na kocyku, rodzic ciągnie je za nogi, ostrożnie przemieszczając się po pokoju
Zabawa „ Zaprzęg” – dziecko leży na brzuchu na kocyku, rodzic ciągnie je za ręce przy pomocy szarf  lub paska
Zabawa „ Sięgnij słoneczka”- rodzic trzyma wysoko hula-hop, dziecko ma dosięgnąć kółka wznosząc się na palcach lub w podskoku.

Zabawa w „Tunel” :
a. rodzic siedzi na podłodze i trzyma  w pionie  hula-hop  na przeciwko dziecka, które  przechodzi  przez kółko na czworaka
b. rodzic siedzi na podłodze i trzyma w pionie hula-hop naprzeciwko dziecka, które przechodzi  przez kółko w podporze tyłem
c. role się odwracają i dziecko trzyma hula-hop i rodzice przechodzą przez kółko w podporze tyłem lub przodem
13. Zabawa „ Przylepa” – bieg swobodny – na hasło prowadzącego uczestnicy mają się złączyć ze sobą łokciami, kolanami lub innymi częściami ciała. Mogą kontynuować bieganie. Na słowo „ singiel” znów się rozłączamy.
14. Zabawy z  dużą chustą  lub lekkim kocykiem :
a) chodzimy dookoła trzymając chustę za brzegi ; na hasło rodzica lub  przerwę w odtwarzanej muzyce  wszyscy nakrywają się chustą
b) do ubranek dziecięcych przyklejamy lub przyczepiamy agrafką  papierową kolorową kartkę; zabawa polega na tym aby wymienione kolory ,  „owoce” lub „ warzywa”, na hasło rodzica   , zmieniały  się  miejscami pod chustą

KOTEK  I  MYSZKA
Powiedz dziecku, że jesteś myszką, a ono kotkiem. Zapiszcz jak myszka „pii” i zachęć malucha, by idąc na czworakach kotek gonił myszkę przy szybkiej muzyce. Przechodźcie pod stołem i dokoła krzeseł, a gdy kotek się zmęczy niech „na niby” napije się mleczka z miseczki i zwinie się w kłębuszek do spania.

 

 

BAL ZABAWEK
Przy wesołej muzyce urządźcie bal lalek i misiów. Ty weź jedną zabawkę, drugą daj dziecku i tańczcie w dowolny sposób. Kręćcie się w kółko, podskakujcie, podrzucajcie zabawki do góry, wymieniajcie się nimi i zapraszajcie do tańca inne pluszaki. Już wkrótce będzie to jedna z ulubionych rozrywek  Twojego dziecka.

Font Resize
Wysoki kontrast