ZABAWY MUZYCZNO – RUCHOWE DLA DZIECI CZ. 12 – EWA ŻAK
ZABAWA W ŻÓŁWIE
Dzieci startują z jednego miejsca na czworaka, a na plecach rodzic umieszcza np. poduszkę. Zabawa polega na jak najszybszym przemieszczeniu się w pozycji na czworaka, jednocześnie utrzymując na plecach położoną poduszkę. Można zastosować wariant zabawy przy muzyce : poruszamy się w rytm wolnej lub szybszej melodii.
MASZERUJE WIOSNA – przy tej piosence możemy nauczyć nasze dzieci maszerować w równym tempie, wyrażając jednocześnie ruchem jej treść . Można jej słowa i melodię znaleźć na you tube.
- Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !
- Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło….
- Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło….
WYŚCIG KONNY
Dzieci siedzą na dywanie w siadzie skrzyżnym, słuchają głośnej relacji Rodzica z wyścigów konnych i powtarzają wszystkie gesty za nim:
Konie podchodzą do startu /wolno, miarowo uderzają dłońmi o kolana, raz w lewe, raz w prawe/
jeden kuleje /jedno dziecko uderza niemiarowo/.
Bomba w górę bum! /dzieci wyraźnie wymawiają BUM! unosząc jedną dłoń w górę/.
Poszły /bardzo szybko uderzają dłońmi o kolana raz w prawe, raz w lewe/,
Zakręt w prawo / ostro przechylają się w prawo nie przestając uderzać w kolana/,zakręt w lewo /przechylają się w lewo/.
Przeszkoda /wymawiając HOP! udają przeskok przez płot (ręce ułożone jak w skoku do wody)/.
Konie pędzą po moście /pięściami uderzają w piersi/, po wodzie /pięściami uderzają o napuszone policzki/, rów z wodą /wymawiają PLUM! uderzając dłońmi o podłogę/.
Biegną dalej /cały czas szybko uderzając dłońmi o podłogę/.
Meta już blisko, kto będzie pierwszy? /dzieci uderzają coraz szybciej/.
Meta! /dzieci padają zmęczone/.
IDZIE ZUCH
Ustawiamy się do piosenki jedno dziecko za drugim, a pomiędzy nimi Rodzice
Przygotował zuch dwie nogi,
Do dalekie ciężkiej drogi.
Noga lewa, noga prawa,
To dla zuch jest zabawa.
Przygotował zuch dwie nogi – pokazujemy dłońmi nogi,
Do dalekie ciężkiej drogi – marsz w miejscu,
Noga lewa, noga prawa – pokazujemy raz lewą, raz prawą nogę,
To dla zuch jest zabawa – otrzepujemy dłonie,
Ref: Idzie zuch, wicher dmucha,
I do tyłu ciągnie zucha,
Ale zuch się nie przejmuje,
I do przodu maszeruje.
Idzie zuch – idziemy w przód
Wicher dmucha – robimy nad głową „ wicher” rękoma,
I do tyłu ciągnie zucha – ciągniemy osobę przed nami za pasek do tyłu,
I do przodu maszeruje – idziemy znowu w kole do przodu,
Przygotował zuch dwie ręce,
Tylko dwie, bo nie ma więcej.
Ręka lewa, ręka prawa,
To dla zucha jest zabawa.
Przygotował zuch dwie ręce – pokazujemy ręce,
Ręka lewa, ręka prawa – pokazujemy raz lewą a raz prawą rękę,
To dla zucha jest zabawa – otrzepujemy dłonie, i śpiewamy refren
Przygotował zuch dwa oka,
Takie wielkie jak u smoka.
Oko lewe, oko prawe,
Oba światy są ciekawe.
Przygotował zuch dwa oka – pokazujemy „oko” palcem,
Takie wielkie jak u smoka – pokazujemy dłońmi paszczę smoka i kłapiemy nią,
Oko lewe, oko prawe – pokazujemy raz lewe, raz prawe oko,
Oba światy są ciekawe – otrzepujemy ręce, i śpiewamy refren
Przygotował zuch dwa ucha – pokazujemy uszy,
To zabawa jest dla zucha – uśmiechamy się do siebie,
Ucho lewe, ucho prawe -pokazujemy raz ucho lewe, raz ucho prawe,
Oba dźwięki są ciekawe – otrzepujemy dłonie, i śpiewamy refren
Przygotował zuch swą głowę,
Na daleką ciężką drogę.
Głowa w lewo, głowa w prawo,
Takie jest zuchowe prawo.
Przygotował zuch swą głowę – kiwamy nią do przodu,
Na daleką ciężką drogę – idziemy w miejscu,
Głowa w lewo, głowa w prawo – kiwamy głową na lewo i prawo,
Takie jest zuchowe prawo – otrzepujemy dłonie i ostatni raz śpiewamy refren
RYTMICZNE CYFRY
W tej zabawie sprawdzamy znajomość cyfr przez dzieci. Przygotowujemy tamburyn, lub 2 duże łyżki (uderzamy jedną o drugą), oraz kartoniki z numerami od 1 do 4. Jedno z rodziców trzyma instrument, drugi rodzic – kartoniki.
Dzieci chodzą po pokoju w dowolnym kierunku i reagują na wskazaną na kartoniku cyfrę i ilość uderzeń w łyżki.
Kartonik z cyfrą 1 i jedno uderzenie w tamburyn –witamy się dłońmi
Kartonik z cyfrą 2 i dwa uderzenia w tamburyn –witamy się plecami
Kartonik z cyfrą 3 i trzy uderzenia w tamburyn –witamy się kolanami
Kartonik z cyfrą 4 i cztery uderzenia w tamburyn –witamy się łokciami. Uderzenia i kartoniki pokazujemy w dowolnej kolejności.
PODAJMY SOBIE RĘCE
Zabawa ruchowa z recytacją wierszyka. Uczestnicy ustawieni obok siebie.
Podajmy sobie ręce – tworzymy pary i robimy dwa
i zróbmy kółka dwa – obroty w kółeczku
i brzuszek do brzuszka – dotykamy się brzuszkami
i uszko do uszka – przystawiamy ucho do ucha partnera
i tak do białego dnia. – jeden obrót w parach
Więc bawmy się, więc bawmy się – tworzymy wszyscy koło
zabawa nic nie kosztuje. – i idziemy trzymając się za ręce
Masz dłonie dwie, – pokazujemy przed sobą, wew. stroną do góry
Więc klaśnij w nie – klaszczemy 2x
A muzyka niech nam gra – stoimy i kładziemy ręce na biodrach
Tra, la, la ,la, la. – obrót dookoła siebie z rękami na biodrach
Możemy sami wymyślić melodię do tej zabawy np. prostego walczyka, i śpiewając bawić się ze swoimi pociechami.
ZABAWA „ Na ziemi zostaje”:
https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4